csenfrdeitplrues
PO, ST 8:00 - 11:00 a 11:30 - 17:00 hod.

Co je koronavirus?

Jde o zjednodušené označení pro virus s názvem SARS-CoV-2, který způsobuje nemoc COVID-19. Virus je ze skupiny koronavirů, které svým tvarem připomínají sluneční koronu. Napadá buňky hostitele a využívá je k množení a šíření, přičemž může způsobovat řadu zdravotních problémů, vedoucích ve vážných případech až ke smrti. V prosinci 2019 způsobil koronavirus sérii virových zápalů plic v čínském městě Wu-chan, odkud se postupně rozšířil do celého světa.

Základní fakta o koronaviru SARS-CoV-2

Původní přenos: pravděpodobně ze zvířete na člověka.

Způsob přenosu: z člověka na člověka kapénkami při kýchání a kašlání, i fyzickým kontaktem, zatím není prokázáno, zda se přenáší vzduchem, doporučuje se proto dodržovat dostatečný odstup cca 2 metry.

Klinické příznaky: podobné jako u chřipky, vysoká teplota (až 20 % pacientů má ale teplotu nižší než 38 °C), únava, dušnost, kašel. Může se rozvinout ve virový zápal plic, selhání ledvin a smrt, ale může také proběhnout bez příznaků.

Inkubační doba: uvádí se až 14 dní, přičemž člověk je nejvíce nakažlivý v prvních fázích onemocnění (a zhruba 1-2 dny před projevením příznaků).

Nejvíce ohrožené skupiny: starší lidé a lidé s oslabenou imunitou, zejména s již probíhajícími nemocemi cévní, oběhové a dýchací soustavy nebo cukrovkou.

Léčba: několik léků je ve fázi testování, žádný zatím není ověřený a schválený, očkování neexistuje, nasazuje se jen podpůrná léčba.

Prevence: podobná jako u jiných virových onemocnění včetně chřipky – tzn. mytí a dezinfekce rukou, vyhýbání se místům s velkým počtem lidí, případně používání vhodných ochranných pomůcek, jako jsou respirátory.

Zdroje: WHO, Ministerstvo zdravotnictví ČR.

Dotace od MMR ČR

Projekt „Oprava místní komunikace 18c
kolem
hřbitova do Přední Lhoty„ byl
realizován za
 přispění prostředků státního
rozpočtu ČR z
programu Ministerstva
pro místní rozvoj.

Partnerská obec

Těchlovice u Hradce Králové

MŠ Těchlovice

mstechlovice

Živá obec

Odběr obecního hlášení

Vyplněním kontaktních údajů souhlasím se zasíláním e-mailů Hlášení obecního úřadu.

Hlášení závad

Chcete-li nahlásit jakoukoliv závadu v rámci katastru obce, využijte našeho formuláře. Kliknutím na tlačítko níže se dostanete na formulář Hlášení závad. Děkujeme předem za spolupráci.

NAHLÁSIT ZÁVADU